حدیث موضوعی مطالب ديني و قرآني
درباره

سلام خدمت تمام دوستای گلم تمام تلاشم اینه بهترین مطالب دینی و قرآنی رو در اختیارتون قرار بدم. یاعلی
جستجو
آرشيو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
آیه قرآن تصادفی

مطالب قرانی

سوره قرآنحدیث موضوعیذکر روزهای هفته مهدویت امام زمان (عج)
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشوراوصیت شهدا
روزشمار فاطمیهپخش زنده حرم
ابر برچسب ها
حكمت نامه لقمان حكيم (415) (<-TagCount->) , مطالب ديني (255) (<-TagCount->) , نماز (111) (<-TagCount->) , مناجات نامه (101) (<-TagCount->) , مطالب قراني (66) (<-TagCount->) , احاديث نماز (62) (<-TagCount->) , مطالب قرانی (42) (<-TagCount->) , مطالب دینی (39) (<-TagCount->) , پندهاي لقمان حكيم (37) (<-TagCount->) , حديث (36) (<-TagCount->) , ادعيه قرآنى (34) (<-TagCount->) , احادیث قرآنی (20) (<-TagCount->) , مطالب مرتبط به سوره لقمان (18) (<-TagCount->) , قرآن شناسی (18) (<-TagCount->) , داستان انبياء (16) (<-TagCount->) , اهل بیت در قرآن (14) (<-TagCount->) , حكايات قرآني (13) (<-TagCount->) , نسخ در قرآن (10) (<-TagCount->) , امامت (10) (<-TagCount->) , معارف قرآن (9) (<-TagCount->) , محکم و متشابه (9) (<-TagCount->) , داستان های قرآنی (8) (<-TagCount->) , عكس هايي با موضوع دين (4) (<-TagCount->) , احاديث لقمان حكيم (2) (<-TagCount->) , اصول قرأت (1) (<-TagCount->) , قرآن و تربیت صحیح (1) (<-TagCount->) , احکام قرآنی (0) (<-TagCount->) , قرآن و طبیعت (0) (<-TagCount->) , قرآن و زندگی (0) (<-TagCount->) , قرآن و اجتماع (0) (<-TagCount->) , قرآن و فرهنگ (0) (<-TagCount->) , عکس هایی با موضوع دین (0) (<-TagCount->) , بدون موضوع (10) (<-TagCount->) , 


[مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ]

[ Designed By Ashoora.ir ]
مطالب ديني و قرآني

خواندن قرآن در هر روز

عَنْ اَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الْقُرْآنُ عَهْدُ اللَّهِ إِلَى خَلْقِهِ فَقَدْ یَنْبَغِى لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ یَنْظُرَ فِى عَهْدِهِ وَ أَنْ یَقْرَأَ مِنْهُ فِى کُلِّ یَوْمٍ خَمْسِینَ آیَةً.حضرت صادق علیه السلام فرمود: قرآن عهد خداوند و فرمان او است بر خلقش پس سزاوار است براى شخص مسلمان که در این عهد و فرمان خدا نظر افکند و روزى پنجاه آیه از آن بخواند.اصول کافى جلد 4 ص/ 412 ح/ 1



 برچسب ها : احادیث قرآنی

نگاه به قرآن و عبادت

إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّى أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِى فَأَقْرَؤُهُ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِى أَفْضَلُ أَوْ أَنْظُرُ فِى الْمُصْحَفِ قَالَ فَقَالَ لِى بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِى الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِى الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ.اسحاق بن عمار گوید: بحضرت صادق علیه السلام عرض کردم : قربانت گردم من قرآن را حفظ دارم آنرا از حفظ بخوانم بهتر است یا از روى قرآن ؟ فرمود: بلکه آنرا بخوان و نگاه بقرآن کن (و از روى آن بخوان ) که بهتر است ، آیا نمی دانی که نگاه کردن در قرآن عبادت است ؟«اصول کافى جلد 4 ص/ 418 ح/ 5»



 برچسب ها : احادیث قرآنی

خواندن قرآن از روى آن

عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ ثَلَاثَةٌ یَشْکُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا یُصَلِّى فِیهِ أَهْلُهُ وَ عَالِمٌ بَیْنَ جُهَّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَیْهِ الْغُبَارُ لَا یُقْرَأُ فِیهِ.و نیز فرمود علیه السلام : سه چیز است که بدرگاه خداى عزوجل شکایت کند مسجد ویرانى که اهلش در آن نماز نخوانند، و دانشمند عالمى که میان نادانها و جهال باشد و قرآنى که گرد بدان نشسته و کسى آنرا نخواند.اصول کافى جلد 4 ص/ 417 ح/ 3



 برچسب ها : احادیث قرآنی

مدت زمان ختم قرآن

عَنْ عَلِى بْنِ أَبِى حَمْزَةَ قَالَ سَأَلَ أَبُو بَصِیرٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ أَنَا حَاضِرٌ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَقْرَأُ الْقُرْآنَ فِى لَیْلَةٍ فَقَالَ لَا فَقَالَ فِى لَیْلَتَیْنِ فَقَالَ لَا حَتَّى بَلَغَ سِتَّ لَیَالٍ فَأَشَارَ بِیَدِهِ فَقَالَ هَا ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ مِنْ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله کَانَ یَقْرَأُ الْقُرْآنَ فِى شَهْرٍ وَ أَقَلَّ إِنَّ الْقُرْآنَ لَا یُقْرَأُ هَذْرَمَةً وَ لَکِنْ یُرَتَّلُ تَرْتِیلًا إِذَا مَرَرْتَ بِآیَةٍ فِیهَا ذِکْرُ النَّارِ وَقَفْتَ عِنْدَهَا وَ تَعَوَّذْتَ بِاللَّهِ مِنَ النَّارِ فَقَالَ أَبُو بَصِیرٍ أَقْرَأُ الْقُرْآنَ فِى رَمَضَانَ فِى لَیْلَةٍ فَقَالَ لَا فَقَالَ فِى لَیْلَتَیْنِ فَقَالَ لَا فَقَالَ فِى ثَلَاثٍ فَقَالَ هَا وَ أَوْمَأَ بِیَدِهِ نَعَمْ شَهْرُ رَمَضَانَ لَا یُشْبِهُهُ شَیْءٌ مِنَ الشُّهُورِ لَهُ حَقٌّ وَ حُرْمَةٌ أَکْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ مَا اسْتَطَعْتَ.على بن ابى حمزه گوید: ابوبصیر از امام صادق علیه السلام پرسید و من نیز در خدمتش بودم و عرضکرد: قربانت شوم ! من قرآن را در یک شب بخوانم ؟ فرمود: نه ، عرضکرد: در دو شب ؟ فرمود: نه ، تا رسید بشش شب با دست اشاره کرده فرمود:ها (یعنى آرى بخوان ) سپس حضرت صادق علیه السلام فرمود: اى ابا محمد آنان که پیش از شماها بودند از اصحاب محمد صلی الله علیه و آله قرآن را در یک ماه و کمتر مى خوانند، قرآن را بشتاب و سرعت نباید خواند بلکه باید هموار و شمرده خوانده شود، و هرگاه بآیه اى برخورد کردى که در آن ذکر دوزخ است نزد آن بایستى و از دوزخ بخدا پناه برى ، پس ابو بصیر عرضکرد: در ماه رمضان قرآن را در یک شب بخوانم ؟ فرمود: نه ، عرضکرد: در دو شب بخوانم ؟ فرمود: نه ، عرض کرد: در سه شب بخوانم ؟ فرمود: آرى بخوان و با دست خود اشاره کرد آرى ماه رمضان (ماهى ) است که هیچکدام از ماهها بدو نمانند براى آن ماه حق و حرمتى است ، (و در آن ماه ) نماز هر چه توانى بخوان.«اصول کافى جلد 4 ص/ 423 ح/ 5»



 برچسب ها : احادیث قرآنی

ترتیل قرآن با صداى خوش

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَیْمَانَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ص بَیِّنْهُ تِبْیَاناً وَ لَا تَهُذَّهُ هَذَّ الشِّعْرِ وَ لَا تَنْثُرْهُ نَثْرَ الرَّمْلِ وَ لَکِنْ أَفْزِعُوا قُلُوبَکُمُ الْقَاسِیَةَ وَ لَا یَکُنْ هَمُّ أَحَدِکُمْ آخِرَ السُّورَةِ.عبداللّه بن سلیمان گوید: از حضرت صادق علیه السلام پرسیدم از گفتار خداى عزوجل که فرماید: (و رتل القرآن ترتیلا) فرمود: امیرالمؤ منین صلوات اللّه علیه فرموده : یعنى او را خوب بیان کن و همانند شعر آنرا به شتاب مخوان ، و مانند ریگ (هنگام خواندن ) آنرا پراکنده مساز، ولى دلهاى سخت خود را بوسیله آن به بیم و هراس افکنید، و همت شما این نباشد که سوره را به آخر رسانید؛ یعنى همت خود را در تدبر و تاءمل در آیات و بکار بستن و عمل کردن آنها قرار دهید نه باینکه سوره را بآخر رسانید.«اصول کافى جلد 4 ص/ 418 ح/ 1»



 برچسب ها : احادیث قرآنی

دعا ختم قرآن

منقول از امام صادق علیه السلاماللهم انى قد قرئت ما قضیت من کتابک الذى انزلته على نبیک الصادق صلى الله علیه و اله، فلک الحمد ربنا، اللهم اجعلنى ممن یحل حلاله و یحرم حرامه و یومن بمحکمه و متشابهه، و اجعله لى انسا فى قبرى وانسا فى حشرى، واجعلنى ممن یرقى بکل آیه قراها درجه فى اعلى علیین برحمتک یا ارحم الراحمین.بارالها به راستى و حقیقت خواندنم آنچه را بیان کردى در کتابى که بر پیغمبر راستگویت فرو فرستادى، اى پروردگار ما ستایش وثناء مخصوص تواست، بار خدایا مرا از آنانى که حلال قرآن را حلال و حرام آن را حرام مى دانند و به آیات محکم و متشابه آن ایمان دارند قرار بده و قرآن را مونس در قبر و روز بازپسین من گردان . و مرا از کسانى بگردان که هر آیه اى مى خواند ، درجه اى در بالاترین درجات بهشت به او عطا کنند ، به رحمتت اى رحیم ترین رحیمان«بحارالانوار ج 92، ص 206»



 برچسب ها : احادیث قرآنی

دعاى پیش از خواندن قرآن

منقول از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله:اللهم بالحق انزلته و بالحق نزل، اللهم عظم رغبتى فیه واجعله نورا" لبصرى وشفاء لصدرى و ذهابا" لهمى و غمى و حزنى، اللهم زین به لسانى و جمل به وجهى و قو به جسدى وثقل به میزانى، وارزقنى تلاوته على طاعتک آناء اللیل واطراف النهار، واحشرنى مع النبى محمد وآله الاخیار.بار خدایا قرآن را به حق نازل کردى و به درستى هم نازل شده، بار الها میل و رغبت مرا به قرآن بزرگ گردان و آن را روشنایى دیده و شفاى دل و برنده غم و غصه و اندوهم قرار ده، خداوندا زبانم را به خواندن قرآن زینت ده و چهره ام را به سبب آن نیکویى بخش و پیکرم را به پیروى آن نیرومند فرما و میزان علمم را به تبعیت آن سنگین گردان و خواندن قرآن را شب و روز با توفیق فرمانبردارى روزیم فرما و مرا با پیغمبرت حضرت محمد(ص) و آل برگزیده اش محشور گردان.



 برچسب ها : احادیث قرآنی

نهى از نخواندن سوره توحید در نمازهاى پنجگانه

عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ مَنْ مَضَى بِهِ یَوْمٌ وَاحِدٌ فَصَلَّى فِیهِ بِخَمْسِ صَلَوَاتٍ وَ لَمْ یَقْرَأْ فِیهَا بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قِیلَ لَهُ یَا عَبْدَ اللَّهِ لَسْتَ مِنَ الْمُصَلِّینَ.امام صادق علیه السلام فرمود: هرکس یک روز تمام بر او بگذرد و نمازهاى پنج گانه را بخواند و در آن نمازها قل هو اللّه احد نخواند باو گفته شود: اى بنده خدا تو از نمازگزاران نیستى.«اصول کافى جلد 4 ص/ 428 ح/ 10»



 برچسب ها : احادیث قرآنی

سوره "فجر" چه زمانی بر پیامبر اکرم‌ نازل شد؟ موضوع این سوره مبارکه چیست‌؟

پاسخ:

سوره "فجر"، از سور "مکی‌" است‌، و قبل از هجرت نازل شده است‌. 

موضوعات این سوره در چند بخش خلاصه می‌شود:

1. سوگندهای بی‌سابقه که مقدمه‌ای برای تهدید جباران به عذاب‌های الهی است‌.

2. اشاره‌ای به بعضی از اقوام طغیانگر پیشین‌، مانند قوم عاد، ثمود، فرعون‌، و انتقام شدید خداوند از آنان کرده است‌، تا قدرت‌های دیگر حساب خود را برسند.

3. اشاره مختصری به امتحان و آزمایش انسان دارد.

4. و در آخرین بخش این سوره‌، مساله معاد و سرنوشت مجرمان و کافران‌، و هم‌چنین پاداش عظیم مؤمنانی که صاحب نفوس مطمئنه هستند مطرح شده است‌.

در پایان شایسته است بگوییم‌: این سوره‌، به سوره امام حسین‌معروف است‌.(ر.ک‌: تفسیر نمونه‌، آیت‌اللّه مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 26، ص 438 ـ 475، دارالکتب الاسلامیه‌.) همچنان که در روایتی از حضرت صادق‌آمده است‌: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب بخوانید؛ چون سوره حسین بن علی‌است و کسی که آن را بخواند، در بهشت‌، در درجه و مقام ایشان‌، خواهد بود."(تفسیر نورالثقلین‌، علامه حویزی‌، ج 8، ص 193، مؤسسه التاریخ العربی‌.)




 برچسب ها : قرآن شناسی

قرآن و گنج

عَنِ الزُّهْرِى قَالَ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع یَقُولُ آیَاتُ الْقُرْآنِ خَزَائِنُ فَکُلَّمَا فُتِحَتْ خِزَانَةٌ یَنْبَغِى لَکَ أَنْ تَنْظُرَ مَا فِیهَا.زهرى گوید: از حضرت على بن الحسین علیهما السلام شنیدم که مى فرمود: آیه هاى قرآن گنجینه هائى است ، پس هرگاه در یک گنجینه را گشودى شایسته است که بدانچه در آن است نظرى بیفکنى.« اصول کافى جلد 4 ص/ 412 ح/2»



 برچسب ها : احادیث قرآنی

عالم برزخ چگونه عالمى است‌؟ اگر کسى در این دنیا خودکشى کند، آیا نکیر و منکر تا فرا رسیدن مرگش از او سؤال نمی‌کنند ؟

پاسخ‌:

"و من وراَّئهم برزخ إلی‌َ یوم یبعثون‌؛ (مؤمنون‌، 100) و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند." آیات و روایات بطور روشن دلالت دارد که بعد از زندگی دنیا و قبل از قیامت عالمی وجود دارد بنام "عالم برزخ‌" که روح انسان بعد از مرگ تا برپائی قیامت در آن‌جا زندگی می‌کند.

روح انسان بعد از جداشدن از این جسد خاکی در جسم‌های لطیفی قرار می‌گیرد که بسیاری از عوارض ماده را ندارد؛ و چون از هر نظر شبیه این جسم است به آن "قالب مثالی‌" و یا "بدن مثالی‌" می‌گویند؛ یعنی بدنی شبیه همین بدن اما نه به کلی مجرد است و نه مادی محض‌.(اقتباس از تفسیر نمونه‌، آیه‌الله مکارم شیرازی‌، ج 14، ص 322، دارالکتب الاسلامیه‌.) از نگاه قرآن و روایات همه انسان‌ها حیات برزخی دارند.

از روایات استفاده می‌شود که انسانها در برزخ به پنج گروه قابل تقسیمند:

الف‌: افرادی که در درجه اعلای از ایمان و کمال هستند این افراد پس از مرگ و پاسخ به سئوالات نکیر و منکر روح آنها در قالب مثالی قرار می‌گیرد و به بهشت برزخی وارد می‌شوند و در آن‌جا در محضر امیرالمؤمنین‌7 و در بهشت برزخی به انواع نعمتهای الهی متنعم می‌شوند؛ تا برپا شدن قیامت‌.

ب‌: افرادی که مؤمن هستند ولی نه در درجه و کمال گروه قبلی‌، این افراد پس از سئوال و پاسخ در قبر، دری از بهشت (برزخی‌) به سوی قبر آنان باز می‌شود و قبر به مقدار چشم‌انداز، وسیع شده و باغی از باغهای بهشت می‌شود. این گروه در قبرشان متنعم به نعمتهای پروردگارند و همیشه دعایشان این است که خدایا قیامت را برپا نما و نعمتهای بهشتی را که به ما وعده داده‌ای عطا فرما.

ج‌: مؤمنین معصیت‌کار که مستحق عذابند، آنها پس از ورود به قبر و سؤال نکیر و منکر و عدم توانایی آنها برای پاسخ دادن‌، فرشتگان با عمودی که در دست دارند بر فرق آنها می‌کوبند و قبرشان پر از آتش می‌شود. و دری از جهنم (برزخی‌) به‌سوی قبر آنان باز می‌شود و قبرشان تبدیل به چاهی از چاههای جهنم می‌گردد و این گروه در قبر معذبند تا وقتی که گناهانشان بخشوده شود.

د: کسانی‌که کافر محض هستند، اینها هم همانند مؤمنین معصیت کار در جهنم برزخی معذبند تا برپا شدن قیامت‌؛ با این تفاوت که عذاب کافر، عذاب عقیده و عمل است و کاهش دهنده عذاب قیامتش نیست‌؛ ولی عذاب مؤمن گناهکار، عذاب عمل است و باعث پاک شدن او می‌شود و جنبه اصلاحگرانه و رهایشگرانه دارد.(سیری در جهان پس از مرگ‌، حبیب‌الله طاهری‌، ص 328 ـ 330، دفتر انتشارات اسلامی‌، با اندکی اضافات‌.)

 :'û گروهی که نه اهل ثوابند که مستحق نعمت باشند و نه اهل گناه تا مستحق عذاب گردند این گروه روحشان (در قالب مثالی‌) بصورت بی‌هوش و یله و رها باقی می‌ماند تا برپا شدن قیامت‌.(فروع کافی‌، ج 3، ص 238، باب المسأله فی القبر و من یسأل و من لایسأل‌، نشر دارالاصول ، جهت آگاهی بیشتر درباره عالم برزخ ر.ک‌: پیام قرآن‌، آیه‌الله مکارم شیرازی‌، ج 5، ص 443 ـ 478، نشر مدرسه امیرالمؤمنین‌7 ، عالم برزخ در چند قدمی ما، محمدی اشتهاردی و...)

هنگام مرگ روح انسان از بدن به طور کامل جدا می‌شود و به هنگام رستاخیز، خداوند متعال بار دیگر بدن و استخوان‌های پوسیده و خاک شده را حیات مجدد می‌دهد و روح‌، دوباره به آن بر می‌گردد.(ر.ک‌: پیام قرآن‌، آیه‌الله مکارم شیرازی‌، ج 5، ص 308 ـ 334، مدرسه‌الامام امیرالمؤمنین ، تفسیر نمونه‌، آیه‌الله مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 2، ص 307، دارالکتب الاسلامیه‌.)

کسی هم که خودکشی می‌کند، زمان مرگش همان موقع است و با بقیه افراد تفاوتی نخواهد کرد، البته خودکشی از گناهان بزرگ است و عذاب سختی را در پی دارد. قرآن کریم می‌فرماید:

"قُل‌ْ یَتَوَفَّـَکُم مَّلَکُ الْمَوْت‌ِ الَّذِی وُکِّل‌َ بِکُم‌ْ ثُم‌َّ إِلَی‌َ رَبِّکُم‌ْ تُرْجَعُون‌َ؛(سجده‌،11) بگو، فرشته مرگ که بر شما مأمور شده‌، قبض روح شما می‌کند، سپس به سوی پروردگارتان بازمی‌گردید".

از این آیه و آیات دیگر در روایات فهمیده می‌شود که ستاندن روح انسان‌ها به دست ملایکه است حال این ستاندن در هر کسی در یک حالتی است‌؛ برخی در حال تصادف‌، برخی سکته و برخی در حالت خودکشی و... . در این حالات جسم مادی از کار می‌افتد؛ ولی روح از بین نمی‌رود؛ بلکه آن را ملایکه در همین هنگام از بدن جدا می‌نمایند و باقی خواهد ماند.




 برچسب ها : قرآن شناسی


منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)تاریخ روزآیه قرآن تصادفیآیه قرآن

در كل اينترنت
در اين سايت
میان صفحات فارسی

حدیث موضوعی
X