درباره تشخیص آیات محکمات و متشابهات توضیح دهید؟
پاسخ:
بحث محکم و متشابه در قرآن از مباحث مهم و قرآن پژوهی است.
بر اساس آیه هفتم از سوره آل عمران، مجموعه آیات قرآنی به دو بخش آیات محکمات و آیات متشابهات تقسیم شده است: آیه یاد شده چنین است: او کسی است که این کتاب را بر تو نازل کرد که بخشی از آن آیات محکمات است که آنها اساس کتاب است و بخش دیگر متشابهات است؛ امّا کوردلان، برای فتنه جویی و برای تأویل و توجیه کردن، پیگیر متشابهات آن میشوند، حال آن که تأویل آن را جز خداوند و راسخان در علم - که میگویند به آن ایمان آوردهایم و همه از پیشگاه خداوند است - نمیدانند و ... (1)
واژه "محکم، محکمات" به معنی (ممنوع شده) میباشد و به همین دلیل به موضوعات پایدار و استوار (محکم) میگویند، زیرا عوامل نابودی را از خود راندهاند. نیز به سخنان روشن و قاطعی که هر گونه احتمال خلاف را از خود دور سازند "محکم" میگویند در نهایت، زیباترین معنای محکم، متقن(استوار) است.
بنابر این، منظور از آیات محکمات، آیاتی است که مفهوم آن به قدری روشن است که جای گفتگو و بحث در معنی آن باقی نیست. به بیان دیگر: محکمات آیاتی هستند که در دلالت بر مرادشان محکم و استوار و صریحاند و اشتباه و خلطی بین معنای مراد و غیر مراد در آنها موجود نیست و از چند پهلویی به دور و دل و قلب در برابر پذیرش پیام آن، آرام و منبسط و بی دغدغه است، آیاتی هم چون "قل هو الله احد"(2) "الله خالق کلّ شیء"(3 ) "و للذّکر مثل حظ الانثیین"(4) و هزاران آیه مانند آنها دربار? عقاید و احکام و مواعظ و تواریخ و همه از محکمات میباشند. این آیات (محکمات) در قرآن "أم الکتاب" نامیده شدهاند؛ یعنی اصل و مرجع و مفسّر و توضیح دهنده آیات دیگر هستند.
واژه متشابه و متشابهات، در اصل به معنی چیزی است که قسمتهای مختلف آن شبیه یکدیگر باشند. به همین جهت، به جملهها و کلماتی که معنی آنها پیچیده است و احتمالات متعددی در آن راه دارد، اطلاق میشود؛ اگر چه با توجه به آیات محکم، تفسیر آنها به دست آید.
بنابر این، متشابه آیهای است که بر مدلول لفظی خود دلالت میکند و ظهور در معنای خود دارد، ولی از نظر مقصد و مراد، دستخوش تردید و شبهه است و دل به آن معنای ظاهری آرام نمیگیرد و زمینه تأویل و راه فتنهجویی در آن وجود دارد. وقتی آیه "الرحمن علی العرش استوی"(5) مورد تلاوت یااستماع قرار میگیرد، خواننده یا شنونده دچار تردید میگردد که آیا خدا جسم است و بر جایی تکیه کرده است؟
ولی با مراجعه و عرضه بر آیه محکم "لیس کمثله شیء"(6) شبه? جسم بودن خداوند زدوده میشود و میفهمد که مراد آن آیه، تدبیر تام و کامل و احاطه تدبیر حضرت حقّ بر ملک و ملکوت و عالم خالق و امر است، نه به معنای تکیه زدن بر جایی و مکانی.
آیات محکمات بر اساس معرفی خود قرآن، امّ الکتاب، مرجع و مفسّر متشابهات معرّفی شده اند. برخی، معانی دیگری برای محکم و متشابه بیان نمودهاند. بنابر این تشخیص آیات محکمات و متشابهات به قدر ضرورت روشن است.
در پایان ، به معرفی کتابهایی که در موضوع "محکم و متشابه" به نگارش در آمده میپردازیم:
1 - تفسیر نمونه، ج 2، ص 320 - 324.
2 - دانشنامه قرآن و قرآن پژوهشی ج 2، ص 1997 - 2000
3 - دایره المعارف تشیع، ج 4.
4 - تفسیر المیزان ، ترجمه مرحوم موسوی همدانی، ج 3 ، ص 63.
5 - متشابه القرآن و مختلفه، تالیف محمد بن علی بن شهرآشوب مازندرانی.
6 - البرهان فی متشابه القرآن، تالیف محمود بن نضر کرمانی.
7 - مجله پژوهشهای قرآنی، سال هشتم، شماره 31.
پی نوشت:
1 - سوره آل عمران (3)، آیه 7.
2 - کتاب العین ، ج 3 ، ص 404؛ لسان العرب، ج 13 ، ص 503؛ مجمع البحرین، ج 6 ، ص 349.
3 - سوره اخلاص(112)، آیه 2.
3 - سوره زمرد(39)، آیه 62.
4 - سوره (4)، آیه 6.
5 - سوره طه(20)، آیه 5.
6 - سوره شوری (42)، آیه 11.
برچسب ها :