سجده شكر چه اسرار وآثاري دارد؟

خودتشكر از خداوند بر هر نعمتي موجب افزوني آن نعمت مي گردد حضرت موسي به قومخود فرمود :خداوند اين چنين مقرر نموده است كه اگر شكر كنيد نعمتم را بر شما زياد مي كنم واگر كفربورزيد عذاب من شديد است حال چه توفيق ونعمتي از اين بالاتر كه خداوند به انسان لياقت داده است كه او را ياد نمايد.
لذاامام رضا فرمودند :سجده شكر بعد از نماز واجب براي تشكر از خداوند دربرابرتوفيق انجام نماز واجب است كه كمترين حد آن گفتن سه مرتبه شكرا لله در سجده است[1] پس هر كس به حقيقت نماز واينكه بزرگترين توفيق است واقف گردد مفهوم سجده شكر را بيشتر احساس مي كند.

 سجده شكر چه آثار وبركاتي دارد :
ـازبين بردن نقصان نماز: بديهي است ممكن است خيلي از افراد نمازشان به سبب كم بودن حضور قلب يا عدم رعايت برخي مستحبات داراي كاستي هايي گرد امام رضافرمودند : كه سجده شكر بعد از نماز يكي از آثار مهمش از بين رفتن برخي كاستي هاي موجود در نماز است [2].
ـ جلب رضوان الهي

ـ برداشته شدن حجاب ها بين بنده وخدا

ـ تعجب ملائكه از انسان بوسيله اين عبوديت

ـ افتخار خداوند به شكر گزار

ـ تشكر خداوند از بنده خودش

ـ بهرمندي از فضل وبخشش خداوند

ـ ديدن ودرك حقيقت  وجه الله

ازديگر آثار وبركات سجده شكر كه در كلام صادق ال محمد عليهم السلام آمده استمي توان به موارد فوق اشاره نموده كه اگر بنده با عبوديت ونماز به دنبال جلب رضوان الهي است اين رضايت با انجام سجده شكر كامل مي گردد به گونه اي كه ملائكه مقرب الهي كه مدام در حال تقديس وتسبيح خداي سبحان هستند به شگفتي در مي آيند از رحمت الهي كه بر شخص سجده گزار نازل مي گردد به گونه اي خداوند به ملائكه خود اعجاب مي كند.

بر چنين بنده اي كه اي ملائكه من بياييد ونيك بنگريد بنده مرا كه علاوه بر انجام فريضه به سجده شكر افتاده واز من به سبب توفيق نماز واجب تشكر مي كند حال سزاوار است كه من كه خداي او هستم نيز از او تشكر نمايم وصورتم را به او نشان مي دهم كه منظور ديدن ودرك مظاهر خداوند كه بالاترين آن هلبيت عصمت وطهارت هستند مي باشد [3] كه خالق از مخلوق تشكر نمايد يعني بزرگترين لطف الهي كه از بهشت ورحمت ومغفرت ورضوان الهي برتر وبالاتر است .

 ــ كيفيت سجدة شكر را بيان نماييد ؟
امامرضا فرمودند :حداقل سجده شكر، سه مرتبه «شكراً لله» است، واز حضرت رضا عليه‌السلام در سجده بعد از نماز، تا 500 «سبحان‌الله» هم شنيده شده كه ين نشانگر اين است كه لازم نيست حتما در سجده شكر لله گفته شود بلكه هر ذكري كه ياد خدا به عنوان تشكر باشد جايز است وهر مقدار طولاني باشد فضيلت بيشتري دارد و مكرّر اتفاق افتاده كه موسي بن جعفر عليهماالسلام بعد از نمازصبح به سجده رفته‌اند و تا بالا آمدن روز همچنان در سجده بوده‌اند
وامام صادق فرمودند: حضرت ابراهيم به سبب زياد سجده نمودن بر زمين به مقام خليل اللهي رسيد [4]
بهتراست انسان دو مرتبه سجده‌كند؛ به اين صورت كه بعد از سجده اول گونة راست وبعد گونة چپ را به خاك بمالد و مجددا سر بر خاك گذارد[5].

 

پي نوشت ها
[1]أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: السَّجْدَةُ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ شُكْراً لِلَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ عَلَى مَا وَفَّقَ لَهُ الْعَبْدَ مِنْ أَدَاءِ فَرِيضَتِهِ وَ أَدْنَى مَا يُجْزِي فِيهَا مِنَ الْقَوْلِ أَنْ يُقَالَ شُكْراً لِلَّهِ‏ شُكْراً لِلَّهِ‏ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ قُلْتُ فَمَا مَعْنَى قَوْلِهِ شُكْراً لِلَّهِ قَالَ يَقُولُ هَذِهِ السَّجْدَةُ مِنِّيشُكْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى مَا وَفَّقَنِي لَهُ مِنْ خِدْمَتِهِ وَ أَدَاءِ فَرَائِضِهِ وَ الشُّكْرُ مُوجِبٌ لِلزِّيَادَةِ فَإِنْ كَانَ فِي الصَّلَاةِ تَقْصِيرٌ لَمْ يَتِمَّ بِالنَّوَافِلِ تَمَّ بِهَذِهِ السَّجْدَةِ.
[2] همان
[3]من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏1 ؛ ص333عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ سَجْدَةُ الشُّكْرِ وَاجِبَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ تُتِمُّ بِهَا صَلَاتَكَ وَ تُرْضِي بِهَا رَبَّكَ وَ تَعْجَبُ الْمَلَائِكَةُ مِنْكَ وَ إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا صَلَّى ثُمَّ سَجَدَ سَجْدَةَالشُّكْرِ فَتَحَ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الْحِجَابَ بَيْنَ الْعَبْدِ وَ بَيْنَ الْمَلَائِكَةِ فَيَقُولُ يَا مَلَائِكَتِي انْظُرُوا إِلَى عَبْدِي أَدَّىفَرْضِي وَ أَتَمَّ عَهْدِي ثُمَّ سَجَدَ لِي شُكْراً عَلَى مَا أَنْعَمْتُ بِهِ عَلَيْهِ مَلَائِكَتِي مَا ذَا لَهُ عِنْدِي قَالَ فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ يَا رَبَّنَا رَحْمَتُكَ ثُمَّ يَقُولُ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ثُمَّ مَا ذَا لَهُ فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ يَا رَبَّنَا جَنَّتُكَ ثُمَّ يَقُولُ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ثُمَّ مَا ذَا فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ يَا رَبَّنَا كِفَايَةُ مُهِمِّهِ فَيَقُولُ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ثُمَّ مَا ذَا قَالَ وَ لَا يَبْقَى شَيْ‏ءٌ مِنَ الْخَيْرِ إِلَّا قَالَتْهُ الْمَلَائِكَةُ فَيَقُولُاللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَا مَلَائِكَتِي ثُمَّ مَا ذَا فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ رَبَّنَا لَا عِلْمَ لَنَا قَالَ فَيَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَشْكُرُ لَهُ كَمَا شَكَرَ لِي وَ أُقْبِلُ إِلَيْهِ فَضْلِي وَ أُرِيهِ وَجْهِي.
[4]عللالشرائع، ج‏1، ص: 35... لِمَ‏ اتَّخَذَ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا قَالَ لِكَثْرَةِ سُجُودِهِ عَلَى الْأَرْض‏
[5]وسائل الشيعة ؛ ج‏7 ؛ ص12ٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي حَدِيثٍ‏ أَنَّ اللَّهَ أَوْحَى إِلَى مُوسَى فَقَالَ يَا مُوسَى- إِنِّي اطَّلَعْتُإِلَى خَلْقِي اطِّلَاعَةً فَلَمْ أَجِدْ فِي خَلْقِي أَشَدَّ تَوَاضُعاً لِي مِنْكَ فَمِنْ ثَمَّ خَصَصْتُكَ بِوَحْيِي وَ كَلَامِي مِنْ بَيْنِ خَلْقِي قَالَ وَ كَانَ مُوسَى إِذَا صَلَّى لَمْ يَنْفَتِلْ حَتَّى يُلْصِقَ خَدَّهُ الْأَيْمَنَ بِالْأَرْضِ وَ الْأَيْسَرَ.

مركز تخصصي نماز





 برچسب ها : مطالب ديني